7. júna 2018 SEO 24

Potrebujete ešte webové stránky?

Kam ideme, nebudeme potrebovať webové stránky?
kto zvitazi vo svete vyhadavania

Hlas sa stáva dominantnou silou pri vyhľadávaní a ľudia čoraz viac využívajú pre obsah sociálne média. Je možné, že budúcnosť webových stránok nevyzerá veľmi pekne.

Ak má comScore právdu a polovica všetkých vyhľadávaní do roku 2020 sa bude uskotočňovať hlasom, vzniká kľúčová otázka. Budeme naďalej potrebovať webové stránky?

Dokonca aj vtedy, ak je výskum prehnaný a dosiahneme tieto hodnoty o pár rokov neskôr, otázka je stále na mieste.

Ako spotrebitelia čoraz viac využívajú služby ako Alexa, Siri alebo Google na titulky noviniek, recepty na večeru alebo možnosti letov na víkend, odpovede nebudú poskytované desiatimi modrými SEO odkazmi. Skôr budú tieto možnosti zvážené algoritmom predtým, ako vyberie niektorú za najlepšiu odpoveď.

Pamätáte sa na Lycos a AltaVista?

Nová technológia môže vždy potešiť prvých osvojiteľov, ale neskôr sa môže stať hlavným prúdom. V takýchto prípadoch sa môžu stratiť rôzne obrovské mená, stačí ak verejnosť prijme nové správanie. Pamätáte si na AltaVista, AskJeeves alebo Lycos, rovnako ako na dobu keď Yahoo! bol najväčšia sila vo vyhľadávaní? Prečítajte si tie názvy ešte raz a nahlas, možno vám to pomôže pochopiť ako dopad bude mať hlas, akým smerom dôjde k posunu a kto zvíťazí.

Nedopustite sa žiadneho omylu, už sa to deje. Príliv prerušení smerujúci k vyhľadávaniu. Odhadom 56,3 milióna inteligentných vyhľadávacích zariadení bude predaných len tento rok. Amazon Echo má síce výhodu 69% ale nie na našom trhu, kde dominuje Google.

Volanie Alexy

Ak chcete získať predstavu o tom, aký má dopad na vyhľadávanie, ako aj interakciu spotrebiteľov so značkami, stačí sa pozrieť na rýchlosť niektorých spoločností pri vytváraní zručností pre Alexu.

V cestovaní, Expedia a Kajak nájdu lety prostredníctvom hlasového vyhľadávania. Jazda Uberom alebo Liftom. Vitality ponúka recepty a zdravotné poradenstvo. Ak je to na vás zdravé Pizza Hut, alebo Domino sú pripravený prijať vašu objednávku cez Alexu. Samozrejme nerozprávame sa o slovenskom trhu v tomto momente, pretože sme malý národ ale je možné, že aj nás nakoniec postihne podobný osud.

Samozrejme, existujú informácie o počasí, cestovaní a novinkách, ktoré sa dajú skvele zvládať aj pomocou hlasu, radšej ako návštevou webovej stránky.

Mobilný faktor

Táto časť je v súčasnosti viac realistickejšia pre náš trh. Budúcnosť sa ale blíži a preto aj dôležitosť mobilných webových stránok klesá. Ak ich ešte ale nemáte, neznamená to, že ich nemáte vytvoriť. Práve naopak, vždy vám môžu len pomôcť. Využívanie aplikácií síce v poslednom čase už prekonáva používania mobilného webu, ľudia ale stále ešte používajú mobilné stránky. Pre najobľúbenejšie značky alebo kľúčové úlohy však už radšej používajú aplikácie.

Je rozumné predpokladať, že toto správanie sa bude odvíjať od trendu značiek, aby sprístupnili svoj obsah hlasu. Všetko aktuálne závisí od spotrebiteľa. Aký spôsob zvíťazí a ktorý prehrá sa dozvieme neskôr. To či už nebude potrebná domovská stránka, ale namiesto toho aplikácia, ktorá bude len vyžadovať referenciu objednávky alebo pripomienku pre pokoj v mysli je otázkou budúcnosti.