Facebook a poskytovanie údajov
Je Facebook zlo? Nie sme všetci?
Minulý týždeň to bolo všetko o Kongresovom vypočutí Marka Zuckerberga. Nemá zmysel popierať, že služba Facebook zhromažďuje množstvo údajov o jednotlivých používateľoch. Za týchto okolností sú všetky spoločnosti a vládne organizácie viac než ochotné použiť tieto údaje na úspešné kampane Facebook. Takže je Facebook zlo, pretože zhromažďuje tieto údaje? A ak áno, nie sú aj webové stránky ochotné dať tieto údaje Facebooku rovnako zlé?
Nariadenie vždy zaostáva
Keď sa najprv objavilo rádio, spoločnosti väčšinou podporovali programy. Programy boli jednou veľkou reklamou. My to nazývame mydlovou operou, pretože sponzorovala to veľká továreň na mydlo! Postupne vysielatelia predávali reklamy v blokoch počas reklamných prestávok. Zatiaľ čo niektoré krajiny majú zákony týkajúce sa reklamy, väčšina krajín má rady, ktoré poskytujú pokyny o tom, čo je dovolené v reklamách a čo nie. Inzerenti, mediálni ľudia a publikum rozprávajú navzájom a zistia, čo je dovolené a čo nie. A myslím, že to musíme urobiť aj s reklamou na Facebook. Musíme premýšľať, hovoriť a nastaviť nové pravidlá pre túto reklamnú hru. Dohromady.
Čo je sledovací pixel?
Sledovací pixel je neviditeľný 1 × 1 pixel na webovej lokalite, ktorá zaznamenáva aktivity návštevníkov. Tento pixel zhromažďuje údaje o návštevníkovi a zdieľa ich napríklad s Facebookom alebo spoločnosťou Google. Často návštevníci nevedia, že pixel zhromažďuje svoje informácie, a preto je dosť kritický na tento spôsob získavania údajov.
Zodpovednosť spoločností
Facebook nevynúti sledovací pixel na webových stránkach. Ani Google. A napriek tomu má mnoho webových stránok jeden z nich. Je to voľba. Nehovorím, že je to nesprávna voľba sama o sebe; Len hovorím, že je to voľba. Myslím si, že spoločnosti by mali nejaký čas počkať, aby premýšľali o dôsledkoch tejto voľby. Chcete používať údaje zhromaždené od ľudí, ktorí navštevujú vaše webové stránky, aby ste týmto osobám niečo ponúkli na Facebooku? Nemôžete si byť istí, čo Facebook robí s týmito dátami, ale odovzdávate im to.
Nevedomosť nie je ospravedlnenie
Obávam sa, že veľa firiem ani nevie, či majú sledovací pixel alebo nie. Marketingové oddelenia alebo agentúry sa o to mohli postarať bez toho, aby vysvetlili, ako funguje. Myslím si, že spoločnosti majú zodpovednosť poznať a starať sa o takéto veci. Hovoríme o zhromažďovaní údajov jednotlivcov. Sú to cenné údaje o vašich návštevníkoch!
Mali by sme sa vzdelávať sami a tak isto aj naše deti. Všetci sme svedkami retargetingu, a preto by sme mali vysvetliť, ako to funguje. Toto nie je raketová veda. Moja jedenásťročná dcéra na to prišla sama. Všimla si, že reklama na počítačovú hru Fortnite nebola na mojej časovej línii Instagram, zatiaľ čo sa na ňom veľmi často objavovala. Premýšľala prečo. Mali by sme sa skutočne snažiť vysvetliť tieto veci deťom, firmám a vládam. Ak ľudia rozumejú, môžeme mať zmysluplný rozhovor a nastoliť otázky, ktoré sú dôležité.
Začnime rozhovor
Musíme vzniesť etické otázky. Aké údaje môžeme získať od nášho publika? A s akým účelom? Potrebujeme informovať naše publikum o sledovacom pixeli na našich webových stránkach?
Nemám odpovede na tieto otázky. Rôzni ľudia prídu s rôznymi odpoveďami. To je krása etických otázok. Podstatou je, že o tom musíme všetci premýšľať. Všetci musíme hovoriť o tom. A nakoniec musíme dospieť k spoločnému konsenzu. Musíme spraviť – a dodržiavať – pravidlá alebo zákony na riešenie týchto druhov vecí. Aký je váš názor?