15. marca 2018 SEO 24

Prispôsobenie UX používateľom

6 spôsobov ako si užívateľ môže prispôsobiť UX

Prispôsobenie UX používateľom SEO“Som používateľ, vypočuj ma! “

To je jedna z vecí, ktorú som kedysi napísal raz, neoriginálne, v textovom rozhovore s priateľom. Hľadal som produkt, ktorý by mi pomohol plniť konkrétnu úlohu. Nespokojný s možnosťami, ktoré som doposiaľ našiel, som hľadal ďalej. Môj priateľ navrhol používať jeden z produktov, ktoré som sa už rozhodoval ignorovať a robiť veci vlastnou cestou.

Sakra s tým. Som zákazník. Som ten chlap s peniazmi, ktoré chcú. Mohol by som byť len jeden zákazník, ale moje peniaze sú rovnako dobré ako každé iné. Prečo by som to nemal minúť na produkt, ktorý robí veci tak, ako by som ich chcel robiť ja?

Niektorí používatelia hľadajú najlacnejšiu ponuku z hľadiska peňazí. Iní hľadajú najlacnejšiu dohodu z hľadiska času a vynaloženého úsilia. Z tohto dôvodu tvorcovia aplikácií vytvárajú možnosti a nastavenia vo svojich aplikáciách. Vedia, že nie všetci robia veci rovnakým spôsobom, takže obmedzenie možností používateľov, obmedzuje ich možný počet.

Webové aplikácie a webové stránky na túto myšlienku pomaly prichádzajú a my sme si pre vás pripravili niektoré z bežných (aj dôležitých) spôsobov, ako umožniť používateľom prispôsobiť si vlastné UX.

1. Jazyk

Viem, že sme to už spomínali predtým, ale stále sa to deje. Takže o tom budeme hovoriť. Nehovoríme, že každá stránka musí byť viacjazyčná. Niektoré stránky to nepotrebujú a správna lokalizácia môže byť dosť drahá. V prípade, ak vaše stránky obsahujú viac jazykov, musíte skutočne nechať používateľa vybrať jazyk, ktorý chce používať.

Znie to ako logický postup, ale stále narážam na weby, kde je pre mňa zvolený jazyk na základe mojej polohy a nedovolia mi ho zmeniť. Zoberme si príklad, žijem v Rakúsku ale mojim prvým jazykom je slovenčina. Pravdepodobne môžete vidieť problém. Ale nejedná sa len o okrajové prípady ako tento. Čo ľudia, ktorí používajú VPN umiestnené v iných krajinách? A čo ľudia, ktorí cestujú na dovolenku?

Neexistuje jediný dôvod prečo nenechať používateľa nastaviť si svoj jazyk manuálne.

2. Svetlé a tmavé motívy

Ak vaša stránka vyžaduje (alebo dokonca povzbudzuje) svojich používateľov, aby viac čítali, mali by ste zvážiť, či im dáte jeden svetlý a jeden tmavý motív. Niektorí ľudia uprednostňujú svetlejší motív a osvetlenie miestnosti. Ale pre iných takéto čítanie unavuje. Obzvlášť sa zdá, že majú radi tmavý motív pri čítaní v tme pretože, udržujú obrazovku predtým aby ich oslepila.

Vieme. Znie to ako veľa čo odporúčame, aby ste si udržiavali dve samostatné verzie vašich stránok. Stačí si ale všimnúť dve veci: Jedna, väčšina stránok nevyžaduje takmer žiadne čítanie, takže táto možnosť je pre nich nepotrebná. Druhá, ak plánujete dopredu, môžete teoreticky zmeniť všetky farby na vašom webe pomocou pár riadkov CSS. To je krása kaskády.

3. Ako sú informácie zoradené

Ak sa momentálne pozeráte na informácie v tabuľke, je celkom rozumné očakávať, že tieto informácie budete môcť roztriediť alebo zoradiť: abecedne, číselne, podľa kategórií alebo akokoľvek inak. Môžete použiť približne rovnaký prístup ako k akémukoľvek inému obsahu.

Blogy sú už dlho navrhnuté tak, aby ste mohli rýchlo odfiltrovať obsah, o ktorý sa až tak nezaujímate, pomocou značiek, kategórií alebo iných možností, ktoré vám daný blog poskytne. Stránky so sociálnymi médiami v tomto ohľade úplne zlyhali najmä tým, že sa čoraz častejšie snažia o postupné zrušenie chronologických časových rozvrhov a dokonca aj odstránenie obsahu z nášho pohľadu pomocou algoritmov. Počúvajte, vývojári, len preto, že neinteragujem s trochou obsahu neznamená to, že ho nechcem vidieť. Sme lenivý a pozeráme sa na veľa obsahu. Prestaňte ho pred nami skrývať!

4. Mena

Sme zvyknutý na mentálnu konverziu v našich hlavách napríklad z českých korún na eurá. Niekedy však máme nesprávny kurz a niečo môže byť drahšie ako predpokladáme. Niekedy sa to zlé obráti na dobré a skončíme veľmi prekvapený cenou.

Tak alebo onak, tomuto všetkému sa dá vyhnúť, keby viac internetových obchodov umožňovalo vybrať si vlastnú menu. Pripúšťame implementácia tejto časti môže byť naozaj náročná. Nevieme, koľko takých API existuje, ktoré dokážu spracovávať lietajúce aktuálne konverzné kurzy medzi menami, ale musí existovať aspoň jeden, nie?

5. Súkromie

Vždy sme nadšený, keď sociálne orientovaná stránka ponúka možnosti, aby sme sa mohli presne rozhodnúť, koľko informácií chcem, aby všetci videli. Požadované informácie (napríklad e-mail) nie sú vždy informácie, ktoré chceme dať k dispozícií každému. Myslíme, že ak chce niekto zistiť príliš veľa informácií o nás, už sme všetky tieto informácie dali spoločnosti Google a Facebook, ale prečo to takto zjednodušovať?

6. Sociálna interakcia

Rovnako dôležité ako súkromie, sú možnosti, ktoré umožňujú rozhodnúť sa ako sociálny chceme byť. Byť schopný zablokovať jednotlivých používateľov je dobrý štart, ale čo ak platformy, ktoré majú súkromné správy, by nám umožnili ich jednoduché vypnutie?

Možno sa to zdá byť v rozpore s celou koncepciou sociálneho webu, ktorá umožňuje ľuďom obmedziť sociálne črty na svojich účtoch. Existuje však veľa stránok, ktoré používame, majú sociálne funkcie ale aj tak ich nevyužívame. Kým všetky nedostanú technológiu filtrovania nevyžiadanej pošty napríklad ako v službe Gmail, možno nám bude lepšie bez nich úplne.