Priorita indexovania mobilných stránok

Čo je to mobile-first indexing a ako ovplyvňuje SEO?

V poslednej dobe sme toho už počuli veľa o priorite indexovania mobilných stránok, pretože najnovší vývoj v neustálom úsilí spoločnosti Google zameranom na to, aby sa web stal mobilnejším a aby odrážal trendy správania používateľov.

Okolo tejto témy však panuje rozruch najmä vo vodách priemerných vlastníkov firiem. Musí sa niečo zmeniť? Všetko? Ak je vaša stránka vhodná pre mobilné zariadenia, bude dostatočná aj neskôr?

ZNAMENÁ TO ĎALŠÍ MOBILGEDDON?

V tomto príspevku sa dozviete základné informácie ohľadom priority indexovania mobilných stránok, a čo s ním môžete spraviť. Odpoviem aj na niektoré často kladené otázky a najmä sa sústredíme na dopad indexovania pre SEO.

Čo je to “mobile-first indexing“?

Priorita indexovania mobilných stránok, znamená presne to, čo si myslíte. V jednoduchosti sa dá opísať tak, že mobilná verzia vašich webových stránok sa stane východiskom pre to, čo Google obsahuje vo svojom indexe a základnú úroveň toho, ako určuje poradie.

Ak sledujete návštevnosť crawlbotov na vašom webe, môže sa zobraziť zvýšenie návštevnosti zo Smartbot Googlebot a verzie stránok vo vyrovnávacej pamäti budú zvyčajne mobilnou verziou stránky.

Nazýva sa “mobile-first“, pretože index nie je určený len pre mobilné zariadenia: napríklad, ak web nemá “mobile-friendly“ verziu, originálna stránka môže byť zaradená do indexu. Naopak nedostatok “mobile-friendly“ skúseností môže negatívne ovplyvniť hodnotenie týchto stránok, tým pádom stránky s lepšou mobilnou skúsenosťou majú potenciálnu možnosť umiestniť sa lepšie v rebríčku a to aj keď vyhľadávanie prebieha cez stolový počítač.

Môžeme uvažovať nad spojením “mobile-first“ ako odkaz na skutočnosť, že mobilná verzia bude považovaná za primárnu verziu vášho webu. Takže ak sú vaše mobilné a počítačové verzie ekvivalentné – napríklad ak ste optimalizovali svoj obsah pre mobilné zariadenia a/alebo používate responzívny dizajn – táto zmena by (teoreticky) nemala mať vážnejší dopad na výkonnosť vašich stránok vo výsledkoch vyhľadávania.

To však predstavuje zásadné zvraty v spôsobe, akým spoločnosť Google premýšľa o obsahu vašich webových stránok a o tom, ako uprednostniť prehľadávanie a indexáciu. Pamätajte si, že až doteraz bola lokalita pre stolné počítače považovaná za primárnu verziu (podobne ako kanonická URL adresa) a mobilné stránky boli považované za “alternatívnu“ verziu pre konkrétny prípad použitia. To je dôvod, prečo spoločnosť Google nabádala správcov webov so samostatnou stránkou pre mobilné zariadenia (m.doména.sk), aby zaviedli značky rozvádzačov (ktoré označili existenciu verzie mobilnej adresy URL so špeciálnou rel= alternatívnou značkou). Spoločnosť Google ani nemusí vynaložiť úsilie na indexové prehľadávanie a ukladanie do vyrovnávacej pamäte mobilných verzií všetkých týchto stránok, pretože by mohli jednoducho zobraziť túto mobilnú adresu URL mobilným používateľom.

Tento pohľad na verziu pre stolné počítače ako primárny v praxi často znamenal, že lokalita pre stolné počítače bude prioritou pre SEO a marketingové tímy a bola považovaná za najkomplexnejšiu verziu webovej stránky s plným obsahom, štruktúrovanými značkami údajov, hreflang (medzinárodné značky), väčšina spätných odkazov atď.; zatiaľ čo mobilná verzia môže mať ľahší obsah a/alebo nezahŕňa rovnakú úroveň značkovania a štruktúry a takmer určite by nedostala veľkú časť spätných odkazov a vonkajšej pozornosti.

Čo je teda potrebné spraviť s prioritou indexovania mobilných stránok?

Prvá vec, ktorú je potrebné vedieť je, že nie je dôvod na paniku. Táto zmena je zatiaľ, len v prvých fázach testovania a spoločnosť Google sa postupne zameriava na webové stránky, ktoré sú “pripravené“ na to, aby táto zmena mala len minimálny vplyv.

Podľa najnovšieho návodu spoločnosti Google na túto tému, ak je vaša webová stránka citlivá alebo inak identická vo verzii pre stolné počítače a mobilné zariadenia, možno nebudete musieť robiť nič inak (za predpokladu, že ste spokojný so svojím aktuálnym umiestnením v rebríčku).

To znamená, že aj pri plne citlivých stránkach budete chcieť zaistiť, aby sa priorita mobilnej stránky a čas načítania uprednostnili a aby obrázky a ďalšie (potencionálne) dynamické prvky boli správne optimalizované pre mobilnú verziu. Upozorňujeme, že pri indexovaní v mobilných zariadeniach sa s obsahom, ktorý je zbalený alebo skrytý v kartách, atď., kvôli priestorovým obmedzeniam nebude zaobchádzať odlišne ako s viditeľným obsahom (ako to bolo predtým), pretože tento typ správy je osvedčenou mobilnou praktikou.

Ak máte samostatný mobilný web, budete chcieť skontrolovať nasledovné:

  • Obsah: uistite sa, že mobilná verzia obsahuje všetok vysoko kvalitný a cenný obsah, ktorý existuje na vašej počítačovej verzii. Môže to zahŕňať text, videá a obrázky. Uistite sa, že formáty použité v mobilnej verzii sú prehľadávateľné a indexovateľné (vrátane alt-atribútov pre obrázky)
  • Štruktúrované údaje: mali by ste obsiahnuť rovnakú štrukturáciu značiek údajov na mobilnej aj počítačovej verzii stránok. Adresy URL zobrazené v rámci štruktúrovaných údajov na stránkach pre mobilné zariadenia by mali byť mobilné verzie týchto URL. Vyhnite sa pridávaniu nepotrebných štruktúrovaných údajov, ak nie sú relevantné pre konkrétny obsah stránky.
  • Meta dáta: zabezpečte, aby tituly a meta popisy boli ekvivalentné pre obe verzie všetkých stránok.
    Upozorňujeme, že oficiálne návody hovoria skôr o “ekvivalentnej“ než o “identickej“ -možno budete chcieť optimalizovať svoje mobilné tituly na kratšie počty znakov, ale uistite sa, že sú v nich zahrnuté rovnaké informácie a relevantné kľúčové slová.
  • Hreflang: ak používate rel=hreflang na internacionalizáciu, vaše anotácie hreflang pre mobilné adresy URL by mali smerovať na mobilnú verziu vašej krajiny alebo jazykové varianty a adresy URL pre počítačové verzie by mali smerovať zase na počítačové verzie.
  • Sociálne meta dáta: značky OpenGraph, karty Twitter a ďalšie sociálne meta údaje by mali byť súčasťou mobilnej verzie, ako aj verzie pre PC.
  • XML a Sitemap médií: uistite sa, že akékoľvek odkazy na súbory Sitemap sú dostupné z mobilnej verzie stránky. Týka sa to aj smerníc robotov (robots.txt a meta tagy robotov na stránke) a potencionálne dokonca dôveryhodných signálov, napríklad odkazov na vašu stránku s pravidlami ochrany osobných údajov.
  • Overenie vo vyhľadávacej konzole: ak ste v službe Google Search Console otestovali iba počítačovú verziu stránky, nezabudnite tiež pridať a overiť verziu pre mobilné zariadenia.
  • Indexácia aplikácií: ak máte nastavenú indexáciu aplikáciu pre počítačovú verziu, môžete sa uistiť, že ste overili mobilnú verziu stránky vo vzťahu k súborom asociačných aplikácií atď.
  • Kapacita servera: uistite sa, že hostiteľské servery dokážu zvládnuť zvýšenie rýchlosti prehľadávania. (Platí to len pre stránky s verziou pre mobilné zariadenia na samostatnom hostiteľskom serveri, napríklad m.doména.sk.)
  • Switchboard tagy: ak máte v súčasnosti už implementované tieto značky pre mobilnú verziu vašej stránky, túto implementáciu nemusíte meniť. Tieto by mali zostať tak, ako sú.

Často kladené otázky ohľadom priority indexovania mobilných stránok

Pridáva indexovanie mobilných stránok tieto stránky do samostatného mobilného indexu?

Pri indexovaní mobilných stránok existuje len jediný index (ten istý, ktorý spoločnosť Google teraz používa). Zmena priority indexovania mobilných stránok nevytvára nový prioritne “mobilný“ index, ani nevytvára samostatný index pre mobilné zariadenia s indexom „počítač“, ktorý zostáva stále aktívny. Namiesto toho sa jednoducho mení, ako sa obsah pridáva do existujúceho indexu.

Je priorita indexovania mobilných stránok aktívna a ako ovplyvňuje váš web teraz? Ak nie, kedy bude spustená?

Spoločnosť Google experimentovala s týmto prístupom k indexácií na malom počte stránok, ktoré boli vybrané na základe vnímania “pripravenosti“. Širšie zavedenie bude pravdepodobne ešte nejakú dobu trvať a v júni 2017 Gary Illyes uviedol, že bude trvať ešte niekoľko rokov predtým, než dosiahneme index, ktorý je iba mobilný.

Spoločnosť Google takisto uviedla na Webmaster blogu, príspevok z 18. Decembra 217:
„Budeme vyhodnocovať stránky nezávisle na ich pripravenosti na indexovanie mobilných stránok. Na prvom mieste na základe vyššie uvedených kritérií a ich prevedení, keď budú pripravené. Tento proces už začal pre niekoľko lokalít a je vyhľadávacím tímom dôsledne sledovaný.“

„Naďalej budeme opatrní pri zavádzaní priority indexovania mobilných stránok. Veríme, že toto pomaly pomôže správcom webových stránok, aby ich stránky boli pripravené pre používateľov mobilných zariadení. V dôsledku toho v súčasnosti nemáme časovú os, kedy bude dokončená.“

Bude Google používať iba mobilnú verziu mojej stránky na určenie mojej pozície v rebríčkoch?

“Mobile-first“ znamená, že mobilná verzia bude považovaná za primárnu verziu, pokiaľ ide o to, ako sa určuje poradie. Môžu sa však vyskytnúť prípady, kedy by sa mohla zohľadniť verzia pre počítače ( napríklad ak nemáte mobilnú verziu stránky).

Vzhľadom na to budete stále vidieť rôzne výsledky hodnotenia medzi výsledkami mobilného vyhľadávania a výsledkami počítačového vyhľadávania, takže budete chcieť sledovať obe. (Rovnako ako v súčasnosti spoločnosť Google používa “počítačovú“ verziu na určenie rebríčka, stále chcete sledovať rebríček pre mobilné zariadenia, pretože výsledky sa budú líšiť vzhľadom na správanie používateľov a iné faktory.

Kedy môže Google použiť počítačovú verziu na určenie rebríčka vs mobilná verzia

Prípadom primárneho použitia, ktorý som doteraz spomenul je, že na určenie rebríčka použijú počítačovú verziu, v prípade, že neexistuje mobilná.

Je možné, že webové stránky, pre ktoré počítačová verzia má ďalšie informácie o hodnotení (napríklad spätné odkazy), je možné túto informáciu brať tiež do úvahy – ale nie je zaručené, že budú prehľadávať alebo indexovať počítačovú verziu, akonáhle uvidia mobilnú, a nedokázal som nájsť žiadne oficiálne vyhlásenie, že by to tak bolo.

Preto je jedným z oficiálnych odporúčaní, že akonáhle dôjde k zavedeniu priority indexovania mobilných stránok, ak ste v súčasnosti v procese budovania mobilnej stránky alebo máte momentálne aktívnu “placeholder“ verziu, lepšie by pre vás bolo nemať žiadny mobilný alebo neúplný web. V takom prípade by ste mali počkať so spustením mobilného webu, pokým nebude plne pripravený.

Čo keď nemám mobilnú verziu svojich stránok?

Ak nemáte mobilnú verziu svojich stránok a vaša verzia pre počítače nie je vhodná pre mobilné zariadenia, váš obsah môže byť stále indexovaný; avšak v porovnaní s webovými stránkami, ktoré sú “mobile-friendly“ sa nemusíte tak dobre umiestniť vo výsledkoch vyhľadávania. Môže to mať negatívny vplyv aj na celkové hodnotenie reklám vo vyhľadávaní na počítači, ako aj na výsledky vyhľadávania v mobilných zariadeniach, pretože sa bude vnímať ako horšia používateľská skúsenosť oproti iným stránkam (keďže indexový prehľadávač bude “mobilný prehľadávač“).

Čo sa môže stať s obsiahlejšou počítačovou verziou a menšou mobilnou stránkou? Bude obsah na počítačovej verzii stránky, ktorý sa nenachádza na mobilnej verzii indexovaný a zobrazený pre vyhľadávanie v počítači?

Konečným cieľom zavedenia tejto technológie je, že index bude založený predovšetkým na prehľadávaní mobilného obsahu. Ak máte značne indexovanú počítačovú verziu, nestane sa, že by vyčistili obsah indexu pre vašu počítačovú verziu webu z existujúceho indexu a nahradili ju “ľahšou“ indexovanou mobilnou verziou. Čím viac si budete istý, že vaša mobilná verzia obsahuje všetok relevantný a cenný obsah, tým je pravdepodobnejšie, že bude aj naďalej stúpať v hodnotení, najmä preto, že sa znižuje prehľadávanie webových stránok pre počítače.

Ako sa zmenia hodnotiace faktory a stratégia v budúcnosti?

V budúcnosti to môže mať vplyv na hodnotiace faktory a stratégiu. Myšlienka, že priorita indexovania mobilných stránok môže byť náznakom, že sa spoločnosť Google stáva menej závislou na tradičných odkazoch a HTML adresách URL. Zdá sa, že Google sa vzďaľuje od toho, aby sa spoliehal toľko na systém organizovania obsahu pomocou URL , v prospech API prístupu založeného na entitách (vďaka štruktúrované dáta!), radšej ako URL štýl linkov aktuálne.

Existuje rozdiel medzi tým ako sa bude zaobchádzať s responzívnymi stránkami a samostatnými stránkami?

Áno a nie. Hlavný rozdiel bude v tom, koľko práce musíte urobiť, aby ste sa pripravili na túto zmenu.

Ak máte plne responzívnu stránku, mali by ste mať už všetok obsah, ktorý je vo vašej verzii pre mobilné telefóny, súčasne aj vo verzii pre počítače. Vašou hlavnou výzvou bude jednoducho zabezpečiť, aby mobilná skúsenosť bola dobre optimalizovaná z pohľadu užívateľa (napríklad rýchlosť, čas načítania, navigácia, atď.).

So samostatnými stránkami pre mobilné zariadenia sa musíte uistiť, že táto verzia obsahuje všetko, čo sa deje na vašej počítačovej stránke, čo môže byť dosť veľa práce v závislosti od vašej stratégie pre mobilné zariadenia.

Zmení to, ako by som mal zobrazovať reklamy/obsah/atď. na mojej mobilnej stránke?

Ak váš súčasný prístup k reklamám vytvára pomalý alebo inak zlý používateľský zážitok, určite by ste to mali riešiť.

Ak sa v súčasnosti rozhodnete skryť obsah vášho mobilného webu v elemente Accordion alebo v kartách, aby ste ušetrili miesto, v skutočnosti to nie je problém, pretože s týmto obsahom sa bude zaobchádzať rovnako, ako keby bol načítaný ako úplne viditeľný (ak je samozrejme obsah stále prehľadávateľný/prístupný).

Zmení sa to ako používame značky rel=canonical/switchboard tagy?

Nie. Zatiaľ, v súčasnosti spoločnosť Google uviedla, že ak ste už implementovali značky ústredne, mali by ste ich nechať tak, ako sú.

Tento prehľad vám má pomôcť pri prechode na indexovanie mobilných stránok.