SEO základy: Čo je UX (a prečo sa ním zaoberať)?
Možno ste už od nás počuli, že sme to povedali predtým: UX vašich stránok je pre SEO dôležité. Ale čo je to UX? A prečo je dôležité pre SEO? V tomto článku vysvetlíme, čo to je a prečo by ste na UX nemali zabúdať, ak sa chcete zaradiť vyššie v rebríčku výsledkov v službe Google. Okrem toho vám poskytneme niekoľko informácií o tom, čo robiť, aby ste uspokojili návštevníkov vašich webových stránok.
Čo je to UX?
UX znamená User eXperience. Ako ste si mysleli, je to všetko o tom, aké skúsenosti majú používatelia s produktom. Môže to byť webová stránka, ale nemusí byť. Môže to byť aplikácia, mobilný telefón alebo akýkoľvek iný fyzický výrobok, ktorý môžete použiť, dokonca aj kartón na mlieko. Je to všetko o tom, ako sa niekto cíti pri používaní konkrétneho produktu. Spraví vás tento produkt viac nadšeným alebo štastným, je zábava ho používať, pomôže vám bez námahy dosiahnuť to, čo ste chceli? Alebo sa cítite nahnevaní a frustrovaní, pretože to nefunguje alebo nevyzerá tak, ako ste to očakávali?
UX alebo použiteľnosť?
Pojmy UX a použiteľnosť sa niekedy zamieňajú. Oba sú použité na popísanie jednoduchosti, s akou návštevník používa vašu webstránku. UX sa však často považuje za širší pojem ako použiteľnosť. Ak je webová stránka použiteľná – alebo používateľsky prívetivá – návštevníci budú môcť jednoducho nájsť alebo spraviť presne to, čo chcú. Skvelá skúsenosť používateľov zahŕňa ale viac, napríklad estetiku. Webové stránky môžu byť jednoduché, ale nudné v rovnakom čase. To znamená, že použiteľnosť je vynikajúca, ale skúsenosti používateľov sa môžu zlepšiť.
Napríklad obrázky našich blogových príspevkov nie sú potrebné na zlepšenie skúsenosti. Napriek tomu, však prispievajú k skúsenostiam, ktoré používatelia majú na našich stránkach. Tieto obrázky prispievajú k UX našej stránky. Bez nich by ste na našej stránke zažili odlišnú skúsenosť. Týmto spôsobom môže byť UX dokonca súčasťou stratégie brandingu.
Prečo je pre SEO dôležité zlepšovať UX?
Takže prečo by malo byť zlepšenie použiteľnosti a UX vašich stránok súčasťou vašej SEO stratégie? Google a iné vyhľadávacie nástroje chcú ľuďom poskytnúť najlepšie výsledky pre ich dopyt. Najlepší výsledok nie je len najlepšou odpoveďou, ale znamená aj najlepší zážitok. Ak napríklad hľadáte odpoveď na otázku “Čo je výskum kľúčových slov?“, spoločnosť Google vám chce rýchlo, príjemne a bezpečne poskytnúť najlepšiu odpoveď. Takže aj napriek tomu, že ste napísali vynikajúcu odpoveď v príspevku, ale vaša stránka je pomalá, je na nej neporiadok alebo je nebezpečná, spoločnosť Google nebude považovať váš príspevok za najlepšiu odpoveď.
Ako to spoločnosť Google vie?
Spoločnosť Google používa rôzne metódy na vytvorenie odhadu o tom, čo návštevníci zažijú na vašich stránkach. Pozerajú sa na prvky, ako je napríklad rýchlosť webu – neexistuje takmer nič také nepríjemné ako stránka, ktorej trvá veky kým sa načíta – mobilnosť, štruktúra vášho obsahu, interné a externé odkazy na vašu webovú stránku. Množstvo vysoko kvalitných odkazov na vašu webovú stránku pravdepodobne naznačuje, že ľudia s ňou mali príjemnú skúsenosť, nie?
Okrem toho služba Google používa používateľské signály, aby zistili, čo zažívajú návštevníci na vašej stránke. Používateľské signály sú vzory správania, ktoré spoločnosť Google vidí na vašich stránkach. Ak veľa ľudí opustí vaše webové stránky veľmi rýchlo, pravdepodobne nenašli to, čo hľadajú. Samozrejme, existujú určité výnimky, ale o nich si povieme niekedy inokedy. Medzi ďalšie používateľské signály patrí napríklad čas strávený na stránke a ako často sa ľudia vrátia na vašu stránku. Ak sú tieto hodnoty vysoké, návštevníci s najväčšou pravdepodobnosťou budú radi používať vaše stránky alebo sú pre nich užitočné. Tieto typy štatistických údajov môžete pre svoje stránky skontrolovať prostredníctvom nástrojov Google Analytics a iných nástrojov na analýzu webových stránok.
Nie je náhodou, že faktory uvedené vyššie sú dôležité pre UX ale aj SEO. Google sa snaží pochopiť, čo človek prežíva pri návšteve vašej webovej stránky. To je dôvod, prečo pozitívne skúsenosti na vašom webe môžu prispieť k vášmu hodnoteniu.
Holistické SEO
Takže mali by ste pracovať na použiteľnosti a UX len pre vyhľadávače? Myslím, že môžete uhádnuť na túto otázku. Obhajujeme holistický pohľad na webové stránky. Znamená to, že sa snažíte urobiť svoj web vynikajúci mnohými spôsobmi: skvelý obsah, ľahko ovládateľný – aj mobilný – a bezpečný. Vykonávate tieto zmeny pre svojich návštevníkov. Nakoniec je to používateľ, ktorý kupuje vaše produkty, príde na vašu udalosť alebo sa prihlási na odber vašich noviniek.
Kde začať?
Ako vždy, začnite premýšľaním o cieľoch vášho webu a špecifických stránok. Čo chcete, aby návštevníci robili na vašich stránkach? Nakupovali? Prečítať si vaše články? Darovať peniaze pre vašu charitu? Účel vašej webstránky alebo konkrétnych stránok musíte mať stále na pamäti, najmä ak robíte zlepšenia. Váš dizajn a obsah by mali podporovať tento cieľ. Sledovanie jasného cieľa vám môže pomôcť pri vylepšovaní vašich stránok.
Ak chcete zlepšiť UX na vašich stránkach, skúste sa na to pozrieť z pohľadu používateľa. Opýtajte sa sami seba niekoľko otázok – a buďte úprimný:
- Čo očakávate, že nájdete na stránke?
- Podporuje dizajn cieľ tejto stránky?
- Používate správne tlačidlá na správnych miestach?
- Je váš obsah dobre štruktúrovaný a ľahko nájditeľný?
- Pracuje vaša mobilná stránka správne?
Väčšina ľudí vytvára slepé miesta, ak pracujú priveľa na svojich stránkach. Mali by ste preto využiť príležitosť a požiadať ľudí, aby vaše stránky zhodnotili, vždy keď môžte. Pokúste sa získať ľudí z cieľovej skupiny, aby otestovali vaše stránky a spýtajte sa ich, či fungovali, ako očakávali. Môžete tiež použiť dotazníky na svojich stránkach, alebo ak ich nechcete príliš znepokojovať, použite úmyselnú otázku a spýtajte sa ich prečo opúšťajú vašu stránku. Ďalšou možnosťou je vykonať testovanie A/B, aby ste zistili, ktorý návrh vašej stránky prináša najlepšie výsledky.
Takže už žiadne ospravedlňovanie. Začnite pracovať na UX vašich stránok a zlepšite svoje hodnotenie!